dinsdag 26 juli 2016

Accessoires

Misschien wel leuk om te vertellen dat het woord accessoires uit het Frans komt en dat het letterlijk betekend dat het wordt gedragen bij een uitstapje in de avond. Galakleding wordt voornamelijk in de avond gedragen en houdt dan ook in dat aan alles zeer veel aandacht is besteedt en dat het over de top mag zijn, de kleding, het kapsel, de make-up, de schoenen en de sieraden.


Accessoires zijn er voor gemaakt om iets toe te voegen aan je outfit. Ze zijn bijzonder geschikt om een accent te leggen bij neutrale kleding, of om aandacht te geven aan de sterke kanten van je figuur. Maar let op: Andersom geldt dat dus ook, geef geen nadruk op plaatsen waar je het niet wilt hebben! Pas sieraden en andere accessoires aan, aan de grootte van je postuur. 

In een persoonlijk stijladvies ben ik zeer zorgvuldig in mijn woordkeuze. Om het hier een beeld te schetsen, zal ik een paar duidelijke voorbeelden geven. Heb je een buikje, doe daar dan geen grote riem omheen. Het stugge, vaak leren materiaal van de riem zal gaan afstaan van je lijf en de buik nog verder naar voren halen. Heb je iets verder naar boven juist een slanke taille, dan kan je daar een accent leggen. Echter, met opvallende riemen deel je je lijf optisch in twee, dus is het minder geschikt als je klein van stuk bent. Neem dan een riem(pje) in de kleur van je jurk. Wel een accent, maar niet teveel. Ben je juist een lange lijs, dan is een riem zeer geschikt om je lengte optisch te “breken”.

Met kettingen gaat het evenzo. Met een korte ronde ketting maak je een lange hals minder lang, maar een korte hals juist korter. Een ketting die op de buste ligt kan een kleine buste net iets meer volume geven, maar bij een grote buste teveel van het goede. Laat een lange ketting niet afhangen van je lichaam bij een volle buste, het zal een eigen leven gaan leiden en bewegen in de ruimte. Bij een grote buste is het veel mooier om een ketting te dragen die tussen de borsten valt. Optisch verdeel je de buste daarmee in twee. Laat gerust zien dat je twee borsten hebt.

Oorbellen vestigen de aandacht op mooie ogen, maar wees er voorzichtig mee bij een opvallend brilmontuur. Het kan al snel teveel worden.

Verder is je eigen kleur en persoonlijkheid van doorslaggevend belang bij de keuze van je accessoires. In een stijladvies zal ik de een uitnodigen om wat meer te gebruiken, een ander juist was afremmen. Ook ben ik me bewust van mijn eigen smaak en persoonlijkheid. Mij zal je niet zien met rammelende kettingen en armbanden. Dat is iets wat mooi past bij mannen en vrouwen met de bohemien/zigeunerstijl. Deze types staan mooi met grote glimmende sieraden, kleurrijke kleding met grote bloemen en een sjaal met lange franjes eraan.

Met mijn eigen gemaakt sieraden ben ik weer te vinden op de Kunstmarkt in winkelcentrum Amersfoort Emiclaer op zaterdag 27 augustus 2016.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten